תחומי החקירה ומטרתם

מטרת החקירה היא לברר את כל העובדות והנסיבות שקדמו ושהובילו למקרה מסוים. ניתן לערוך חקירות משטרה כדי לברר מה קרה, מי היה מעורב וכיצד התרחש מה שהתרחש. חקירות אלו אינן מוגבלות רק לתיקים פליליים. הם יכולים להיעשות גם על מנת לגלות מה קרה בתאונה או בהתאבדות. מבחינת המשטרה המטרה היא לא רק לחקור ולמצות את הדין עם החשודים, אלא יש לה גם אחריות להגן על זכויות האזרחים ולעצור כל חשוד שעלול לבצע פשע – כולל פשעים עתידיים.

 

ניהול חקירה משטרתית

בישראל כיצד מתנהלת חקירה משטרתית בישראל משטרת ישראל חוקרת פשעים ומשתמשת בחלק מאותן טכניקות חקירה שמדינות אחרות עושות. – הם אוספים ראיות – הם משתמשים בניתוח זירת פשע – הם משתמשים בניתוח מעבדה – הם מבצעים טכניקות מדעיות משפטיות – יש להם ראיונות עדים והם מראיינים חשודים. בישראל המשטרה מונה למעלה מ-30,000 שוטרים ושוטרות. המשטרה מחולקת למספר יחידות עיקריות: שיטור עירוני, משמר הגבול, להב 433‏, ועוד.
 

 

ניהול חקירה משטרתית

חקירה סמויה לעומת גלויה

חקירה משטרתית בישראל יכולה להתבצע ללא ידיעת החשודים. חקירה סמויה זו מתבצעת באמצעות מעקבים ותצפיות, חקירת מקורבים, האזנות סתר, סוכנים סמויים ועוד. מנגד, החקירה יכולה להיות פתוחה ולכלול תשאול בחדרי החקירות של משטרת ישראל ואזהרה מפורשת של החוקרים לנחקר כי הוא כעת בגד חשוד בפשע. בתחילת החקירה הגלויה, החוקר יערב את הנבדק בשיחה "ידידותית" המכוונת ליצירת ערוץ תקשורת וסביבה נעימה ובטוחה עבור הנחקר, דבר אפשר מעלה משמעותית את הסיכוי לשיתוף פעולה מצידו. בשלב זה החוקר ישאל שאלות פתוחות שמטרתן לקבל פרטים על המקרה. מבחינת המשטרה המצב הרצוי הוא שהחשוד יראה את החוקר כ"חבר" המנסה לעזור בשעת צרה.

החוקר ימשיך וישאל שאלות "מבלבלות" על מנת לנסות ולגלות שקרים וסתירות בגרסת הנחקר. במידה והנחקר מסתיר משהו, רוב הסיכויים שהחוקר ימצא סתירות בדבריו. מכיוון שמותר לשוטר לשקר לצורך קידום החקירה, פעמים רבות החוקר ישתמש בטריק של ראיות מסולפות במטרה והוציא את הנחקר מאזור הנוחות ולהתחיל לספק מידע משמעותי. יש לקחת בחשבון שלאופן ההשתתפות של הנחקר בתהליך החקירה יש השלכות מרחיקות לכת על עתידו. טרם ההגעה לתחנת המשטרה לצורך השתתפות בחקירה, חשוב להכיר את כל הזכויות המגיעות לחשוד במסגרת חוקי המדינה.

חקירה סמויה לעומת גלויה

סמכויות שוטרים בישראל

לרוב השוטרים יש סמכות לחקור או לעכב מישהו לחקירה. הם יכולים לחקור מישהו כחשוד פוטנציאלי בביצוע פשע או כעד.

אם אתה מתחיל לראות התנהגות חשודה בביתך, אולי כדאי להתקשר למשטרה מכיוון שהיא יכולה להורות על חקירה. ניתן גם לקבל חקירה יזומה בדואר או ביקור אישי של קצין. כשמישהו מקבל זימון הוא צריך להגיע לתחנת המשטרה בתאריך/שעה מסוימים. מטרת הזימון בדרך כלל אינה מוסברת והדבר תלוי בהם אם ירצו ללכת או לא. אם אתה מקבל טלפון מהמשטרה, תוכל לוודא את דבריה על ידי התקשרות חזרה או על ידי שליחת בקשה בכתב לזימון.

אם תימצא "ברחוב", ב"מכונית" או בבית כשאתה נעצר לחקירה, זה יכול לקרות באופן פתאומי ועלול להיות כפוף לדרישות החוק. זה עלול לקרות בגלל שיש חשד סביר שבוצעה עבירה בהתבסס על עובדות המקרה.

 

סמכויות לגבי מעצר

מעצר לא תמיד מצריך צו מעצר ועליכם להישמע להוראות גורמי אכיפת החוק. אם הם מבקשים ממך לעמוד, הניחו את הידיים מאחורי הראש או כל דבר אחר – עשו זאת! אם יהיו מעצרים או חיפושים בלתי חוקיים, התוצאה של התיק בבית המשפט צפויה להיזרק. בדרך כלל, על מנת לבצע חיפוש במכונית, בבית או בגופך אחר משהו, המשטרה זקוקה לצו חיפוש. החוק חייב להיות חתום על ידי שופט. עם זאת, אם יש חשד סביר שבוצע פשע, השוטרים רשאים לבצע חיפוש ללא צו.